Ahold kondigt overname aan van bol.com voor € 350 miljoen.

 Ahold  neemt Bol.com over voor € 350 miljoen

Vandaag heeft Ahold  aangegeven bol.com over te nemen voor € 350 miljoen. Voor Ahold is dit een hele duidelijke stap richting online retailing en onderdeel van een strategie van Ahold, die gericht is op groei door sterkere klantenbinding, verbreding van het aanbod en uitbreiding van de geografische positie. Bol.com is de meest bezochte retail website in Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en een netto omzet van € 355 miljoen in 2011. Het biedt een breed assortiment producten in verschillende non-food categorieën zoals boeken, entertainment, electronica en speelgoed.

Betere winkelervaring voor de consument

Daniel Ropers, Algemeen Directeur van bol.com ziet veel voordelen voor de consument: “Wij willen klanten de beste winkelervaring bieden in Nederland en België. Daar werken we sinds onze oprichting elke dag aan, en we bruisen van de ideeën om onze winkel nóg completer, beter en inspirerender te maken. Ik ben zeer enthousiast over deze combinatie die nieuwe voordelen zal gaan bieden voor de klant, terwijl onze eigen stijl en identiteit gehandhaafd blijven.”

Dick Boer, CEO van Ahold: “Wij verwelkomen bol.com in onze familie van sterke retailmerken. Bol.com biedt ons het platform, de schaal en de expertise die we nodig hebben om onze groei in online retailing te versnellen. De operationele kracht in non-food van bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid, naast het bestaande aanbod van albert.nl. Gezamenlijk zullen we klanten nog meer keuze, gemak en voordeel kunnen bieden.”

Boer zei ook: “Deze stap zetten we om verder te kunnen groeien. Bol.com is één van de beste online bedrijven in Europa, en dat is te danken aan het ondernemerschap, de visie en capaciteiten van het management en de medewerkers. Wij gaan verder investeren in het sterke merk bol.com, zodat het verder kan groeien en de leidende positie in online retail kan uitbreiden.”

Bol.com wordt het vijfde retailmerk van Ahold

Bol.com wordt het vijfde retailmerk van Ahold in Nederland, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl. De directie van bol.com verandert niet en blijft leiding geven aan de verdere groei in het bestaande kantoor in Utrecht. Ahold neemt 100 procent van bol.com over van de huidige eigenaren, Cyrte Investments en NPM Capital, voor een transactiewaarde van € 350 miljoen, geheel in contanten.

Bol.com heeft in de afgelopen jaren steeds opnieuw omzetgroei met dubbele cijfers laten zien, heeft een gezond rendement en een krachtig groeiplan voor Nederland en België. De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. De gebruikelijke condities zijn van toepassing op deze overname, die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2012 wordt afgerond.

Al met al een mooie overname denken wij, eentje die duidelijke synergiën met zich mee brengt en voor een hele nette prijs. Wie weet gaat Bol.com nu ook hun assortiment uitbreiden naar Food, als dat zo is dan kunnen we straks ook on-line deals verwachten voor een pak melk, natuurlijk te koop via AlltheDeals.nl! ;-)

AlltheDeals.nl

About The Author