Groupon aandeel weer hard omlaag

Beleggers werden opgeschrikt door de melding dat het nettoverlies in het voorbije kwartaal verder opgelopen was, en dat ondanks een stijging van de omzet met 24 procent. De outlook voor heel 2014 werd verlaagd van een aangepast bedrijfsresultaat van meer dan 300 miljoen dollar naar meer dan 270 miljoen dollar.

Groupon is volop bezig met een transformatie. Groupon is voor velen waarschijnlijk nog altijd het bedrijf dat dagelijks mails stuurt met allerhande promoties voor etentjes of wellnessavonden. Maar sinds Eric Lefkofsky in de zomer van vorig jaar de rol van CEO heeft overgenomen, zet Groupon steeds meer in op de verkoop van goederen. Het lanceerde bijvoorbeeld een formule waarbij Amerikaanse gezinnen in bulk een pakket producten kunnen kopen waarmee het de concurrentie aangaat met onder andere Amazon.com. Maar die transitie vereist groter dan verwachte marketinguitgaven, zo blijkt nu.

Beleggers beginnen te beseffen dat het Groupon 2.0 op de rails zetten een werk van lange adem kan worden en dumpen het aandeel.
‘We zijn een bedrijf in verandering. We zitten nog steeds in investeringsmodus’, was de boodschap van Lefkofsky, die zijn eerste jaar als CEO afsluit met een winstalarm voor het lopende kwartaal.

Het aantal actieve gebruikers steeg het afgelopen kwartaal met een kwart tot 53,2 miljoen en Groupon zag de omzet stijgen met ruim 22 procent van 609 miljoen naar 752 miljoen dollar. Daarmee voldeed de kortingssite aan de zelf afgegeven verwachtingen voor een omzet van 725 tot 775 miljoen dollar.

Het aandeel Groupon noteert intussen al bijna drie kwart onder de introductiekoers. Bij de beursgang in maart 2011 trok Groupon nog tegen 20 dollar naar de beurs, bij de intrede van Lefkofsky was het aandeel nog maar 8,72 dollar waard. Ook onder Lefkofsky kwam er nog geen kentering. Sinds zijn aantreden zakte het aandeel al met meer dan 30 procent.

 

AlltheDeals.nl

About The Author